اخبار صنعت ایران و جهان

نشر اخبار صنعتی ایران و جهان

اخبار صنعت ایران و جهان

نشر اخبار صنعتی ایران و جهان

  • ۰
  • ۰

 

موتور 3 فاز چیست؟

موتور سه فاز یک موتور القایی یا موتور ناهمزمان است. در این موتورها، جریان الکتریکی در روتور توسط 3 فاز مجزا تامین می‌شود که سپس با استفاده از القای الکترومغناطیسی از سیم‌پیچ استاتور، گشتاور تولید می‌کند. موتورهای القایی در دو نوع موتور قفس سنجابی یا نوع زخمی موجود هستند.

 

ما در ACDC     موتورهای نوع قفس سنجابی را به دلیل سازگاری با اینورترها و اندازه جمع و جور و قابلیت اطمینان عرضه می کنیم. از لحاظ تاریخی، این نوع موتورها در کاربردهای تک سرعته، با تغییر تعداد قطب‌ها برای فعال کردن عنصر کنترل یا انتخاب سرعت استفاده می‌شدند، اما با توجه به مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن VFD     و صرفه‌جویی در هزینه‌های آن‌ها، این موتورها در حال حاضر بیشتر و بیشتر در برنامه های کاربردی سرعت متغیر استفاده می شود.

 

تخمین زده می شود 30-40? از تمام موتورهای ناهمزمان تازه نصب شده در حال حاضر دارای یک VFD     برای کنترل سرعت یا ارائه عملکرد پیشرفته یا صرفه جویی در هزینه انرژی هستند.

 

موتورهای چدنی 3 فاز

 موتورهای چدنی از نظر اندازه یکسان هستند، اما بدیهی است که به دلیل ماهیت ماده ای که از آن ساخته شده اند، وزن بسیار بیشتری دارند. اگرچه این می تواند منفی باشد، اما جنبه های مفید زیادی در این ماده وجود دارد. به دلیل استحکام بیشتر مواد، صندلی های یاتاقان برای بارهای بزرگتر، از جمله بارهای جانبی مانند بارهای جانبی که هنگام استفاده از قرقره یا تسمه اعمال می شود، مناسب تر خواهند بود، چدن نیز به اندوکتانس کمک می کند، به همین دلیل است که موتورهای IE3   معمولاً فقط با Cast در دسترس هستند. قاب های آهنی

 

با توجه به هزینه های تولید، قیمت چدن در محدوده های متوسط ??11 کیلو وات و بالاتر رقابتی تر می شود.

 

طیف وسیعی از موتورهای چدن ما از 0.75 کیلووات تا 355 کیلووات در دسترس است

 

کاربرد موتورهای چدنی سه فاز

  • طرفداران بزرگ
  • پمپ های پرقدرت
  • گیاهان ضایعات فلزی
  • صنعت سنگین
  • اکسترودرها

 

اصل کار موتور القایی 3 فاز چیست؟

یک موتور الکتریکی انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند که سپس به انواع مختلف بارها عرضه می شود. موتورهای A.C با منبع تغذیه A.C کار می کنند و به موتورهای سنکرون، تک فاز و القایی 3 فاز و موتورهای خاص تقسیم می شوند. از بین انواع مختلف، موتورهای القایی 3 فاز بیشتر برای کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا به دستگاه راه‌اندازی نیاز ندارند.

 

موتور القایی 3 فاز نام خود را از این واقعیت گرفته است که جریان روتور به جای اتصالات الکتریکی توسط میدان مغناطیسی القا می شود.

 

اصل کار یک موتور القایی 3 فاز بر اساس تولید میدان مغناطیسی دوار (r.m.f.) است.

 

تولید میدان مغناطیسی دوار

استاتور یک موتور القایی شامل تعدادی سیم پیچی است که با هم تداخل دارند که با زاویه الکتریکی 120 درجه جبران می شوند. هنگامی که سیم پیچ اولیه یا استاتور به منبع تغذیه 3 فاز A.C متصل می شود، یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد می کند که با سرعت سنکرون می چرخد.

 

جهت چرخش موتور به ترتیب فاز خطوط تغذیه و ترتیب اتصال این خطوط به استاتور بستگی دارد. بنابراین، تعویض اتصال هر دو پایانه اصلی به منبع تغذیه، جهت چرخش را معکوس می کند.

 

تعداد قطب ها و فرکانس ولتاژ اعمال شده، سرعت سنکرون چرخش در استاتور موتور را تعیین می کند. موتورها معمولاً برای داشتن 2، 4، 6 یا 8 قطب پیکربندی می شوند. سرعت سنکرون، اصطلاحی که به سرعت چرخش میدان تولید شده توسط جریان های اولیه داده می شود، با عبارت زیر تعیین می شود.

 

سرعت چرخش همزمان = (فرکانس عرضه 120 x) / تعداد قطب های روی استاتور

 

تولید شار مغناطیسی

یک میدان مغناطیسی دوار در استاتور اولین بخش از عملیات است. برای تولید گشتاور و در نتیجه چرخش، روتورها باید مقداری جریان داشته باشند. در موتورهای القایی این جریان از هادی های روتور می آید. میدان مغناطیسی گردان تولید شده در استاتور میله های رسانای روتور را بریده و نیروی محرکه الکتریکی (e.m.f) را القا می کند.

 

سیم پیچ های روتور در یک موتور القایی یا از طریق یک مقاومت خارجی بسته می شوند یا مستقیماً کوتاه می شوند. بنابراین، e.m.f القا شده در روتور باعث می شود که جریان در جهت مخالف میدان مغناطیسی گردان در استاتور جریان یابد و منجر به حرکت پیچشی یا گشتاور در روتور شود.

 

در نتیجه، سرعت روتور به سرعت سنکرون r.m.f در استاتور نمی رسد. اگر سرعت ها مطابقت داشته باشند، e.m.f وجود نخواهد داشت. در روتور القا می شود، هیچ جریانی در جریان نیست و بنابراین هیچ گشتاوری ایجاد نمی شود. تفاوت بین سرعت استاتور (سرعت سنکرون) و روتور را لغزش می گویند.

 

چرخش میدان مغناطیسی در یک موتور القایی این مزیت را دارد که نیازی به اتصال الکتریکی به روتور نیست.

 

ویژگی موتورهای سه فاز

  • خود راه اندازی
  • ضد انفجار (به دلیل عدم وجود حلقه های لغزنده یا کموتاتور و برس هایی که ممکن است باعث ایجاد جرقه شوند)
  • مقاوم در ساخت و ساز
  • ارزان
  • نگهداری راحت تر

 

 

  • ۰۳/۰۲/۳۰
  • سهیلا سهیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی