اخبار صنعت ایران و جهان

نشر اخبار صنعتی ایران و جهان

اخبار صنعت ایران و جهان

نشر اخبار صنعتی ایران و جهان

  • ۰
  • ۰

امروزه الکتروموتورها متنوع‌تر و سازگارتر از همیشه طراحی و تولید می‌شوند. انتخاب نوع مناسبی از الکتروموتور به هنگام برنامه‌ریزی یک سیستم کنترل حرکت اهمیت بسیار زیادی دارد.

بررسی انواع الکتروموتور

به طور کلی، خرید الکتروموتور چینی در سه نوع AC، DC و موتورهای الکتریکی خاص دسته‌بندی می‌شوند.

الکتروموتور AC

موتور الکتریکی AC از پرکاربردترین انواع الکتروموتورها است که توسط جریان متناوب هدایت می‌شوند. الکتروموتور AC مانند اغلب موتورهای الکتریکی از یک قسمت ثابت بیرونی به نام استاتور و یک روتور که درون آن می‌چرخد، تشکیل شده است. موتورهای جریان متناوب AC را می‌توان با هزینه بسیار کم پیکربندی کرد و به راحتی کنترل نمود. این موتورها همچنین، فاقد بُرس هستند؛ بنابراین دوام بالایی دارند و به ندرت نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات خواهند داشت.

الکتروموتورهای AC به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و کم صدا بودن کاربردهای گوناگونی دارند. این نوع موتورها در پمپ‌ها، آبگرمکن‌ها، بسیاری از لوازم خانگی، تجهیزات باغ، اجاق‌ها و ... استفاده می‌شوند.

انواع الکتروموتور AC

1- الکتروموتور AC سنکرون: سرعت روتور در موتورهای سنکرون مستقیماً با نرخ جریان متناوب ارائه شده به آن همگام است. حلقه‌های لغزشی موجود در موتورهای AC سنکرون امکان انتقال جریان را بین قسمت‌های ثابت و چرخان موتور فراهم می‌آورند. از موتورهای سنکرون در مواردی که نیاز به دقت بسیار بالایی باشد مانند ساعت‌های الکتریکی و سایر دستگاه‌های زمان‌بندی استفاده می‌شود.

2-الکتروموتور AC آسنکرون: سرعت روتور در الکتروموتور آسنکرون بیشتر یا کمتر از سرعت میدان استاتور است. این نوع موتور جریان متناوب ساختار ساده‌ای داشته و قابلیت افزایش بار را دارد. موتورهای اسنکرون در دو نوع عرضه می‌شوند:

انواع الکتروموتور و کاربردهای آن

موتور آسنکرون با روتور قفسه سنجابی

موتور آسنکرون با روتور سیم پیچی شده

الکتروموتور DC

از الکتروموتورهای جریان مستقیم DC تقریباً در بیشتر صنایع از جمله صنعت کشاورزی، ساختمان، صنعت نساجی، خودروسازی، رباتیک و ... و نیز ساخت بسیاری از لوازم خانگی استفاده می‌شود.

انواع الکتروموتور DC

1- موتور DC سری: میدان مغناطیسی در این نوع موتور دی سی به صورت سری به آرمیچر متصل است. این نوع موتور گشتاور بسیار زیادی دارد اما بخش عمده‌ای از این سرعت دائماً بین حالت بار و بدون بار در حال تغییر است. از این رو، موتورهای DC سری برای مصارفی که نیاز به سرعت ثابت تحت بارهای مختلف است، مناسب نمی‌باشند.

2- موتور DC با آهنربای دائمی: در این نوع موتور DC از یک آهنربای دائمی برای تأمین شارژ میدان استفاده می‌شود؛ بنابراین سرعت موتور به خوبی قابل تنظیم است. علاوه بر این برای مغناطیس‌زدایی آهنرباهای دائمی، مقدار گشتاور در موتور DC آهنربا ثابت اغلب به 150 درصد حد مجاز محدود می‌شود؛ بنابراین، این نوع موتور DC در مصارف با اسب بخار کم کاربرد دارد.

3- موتور DC ترکیبی: این نوع از الکتروموتور DC از ترکیب یک میدان اتصال سری با آرمیچر و یک میدان تحریک شنت جداگانه تشکیل شده است. به این ترتیب، گشتاور راه‌اندازی بهتر و تنظیم سرعت راحت‌تر انجام خواهد شد.

4- موتور DC موازی: میدان مغناطیسی در این نوع الکتروموتور دی سی به صورت موازی به سیم پیچ آرمیچر متصل می‌شود. سیم پیچ میدان را می‌توان مستقیماً به منبع متصل کرد یا به صورت مستقل تحریک نمود که در این صورت درایو سرعت متغیر می‌تواند به صورت مستقل آرمیچر و میدان را کنترل کند. از موتور DC موازی در مصارفی که نیاز به گشتاور ثابت است مانند بالابر، میکسر، تسمه نقاله و ... استفاده می‌شود.

 

الکتروموتورهای خاص

الکتروموتورهای خاص، همانطور که از نامشان پیداست، برای مصارف ویژه به کار می‌روند. این نوع از موتورهای الکتریکی برخلاف انواع الکتروموتورهای AC و DC انرژی دائمی تولید نمی‌کنند. در ادامه برخی از انواع متداول آن را بررسی کرده‌ایم.

1- الکتروموتور سروو (Servo): این الکتروموتور دارای یک سنسور برای فیدبک دادن و یک قطعه الکتریکی مجزا با سرعت و دقت بالا می‌باشد. موتور الکتریکی سروو اغلب برای کنترل سرعت، گشتاور و موقعیت کاربرد دارد.

2- الکتروموتور پله‌ای (Stepper): روتور الکتروموتور پله‌ای دارای دندانه‌هایی به شکل چرخ دنده است که به صورت پله‌ای حرکت می‌کند. گام‌های این نوع موتور الکتریکی بسته به نوع کاربرد و محلی که استفاده می‌شود متغیر است. الکتروموتورهای پله‌ای اغلب در صنعت رباتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- الکتروموتور هیسترزیس (Hysteresis): روتور موتور الکتریکی هیسترزیس از نوع استوانه‌ای و کاملاً صاف و بدون هیچ سیم پیچی است.

 

خرید انواع الکتروموتور قیمت مناسب

زمانی که قصد خرید الکتروموتور مناسب برای یک کاربرد خاص را دارید، بایستی به چهار فاکتور اساسی دقت داشته باشید؛ فریم موتور، اسب بخار و سرعت، الزامات ولتاژ و محفظه‌ها و موقعیت‌های نصب. الکترومتحد انواع مختلف الکتروموتورها را از برترین برندهای داخلی و خارجی و با مناسب‌ترین قیمت‌ها در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. کارشناسان ما در الکترومتحد به شما کمک می‌کنند تا بسته به نیاز خود و مکان نصب، مناسب‌ترین موتور الکتریکی و انواع الکتروموتور سه فاز را ارزان‌تر از فروشگاه‌های دیگر خریداری کنید.

منبع ایسنا

  • ۰۲/۰۲/۰۷
  • سهیلا سهیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی